Co-fundador i CEO d’Oliver Sports
José González Ruzo (Córdoba, Argentina, 1988) és un emprenedor amb formació en màrqueting i creativitat. És cofundador, assessor i antic cap de màrqueting de Fligoo i avui dia és cofundador i CEO d’Oliver Sports. És un gran aficionat a les bones idees, la bona música i al bon futbol. Amb Oliver Sports forma part de la llista Changemakers 2024 de Forbes.
— Ets cofundador i CEO de la companyia Oliver Sports. Per qui no la conegui, què és i què us porta als teus socis i a tu a fundar aquesta startup?
— Oliver Sports té com a objectiu fer més accessible les tecnologies d’elit a tots els sectors de l’esport, des dels semiprofessionals fins als amateurs. L’empresa sorgeix d’una necessitat pròpia; un dia, quan jugava a futbol vam quedar eliminats d’un torneig amateur. Aquell dia em vaig adonar que no teníem cap mena d’accés a eines tecnològiques que ens donessin informació objectiva sobre el nostre rendiment i ens permetessin millorar. Per això em vaig posar a investigar i allà vaig entendre molt bé com funcionava la tecnologia en l’esport i vaig observar que aquesta estava unida a l’elit de l’esport.
És a dir, la tenien els equips amb major riquesa, més staff, infraestructura i capacitat per processar informació. Res d’això era possible en l’esport semiprofessional, en el futbol base, les acadèmies i els esportistes per hobby. D’aquí neix l’Oliver Sports, per democratitzar aquesta tecnologia i crear alguna cosa que els usuaris puguin pagar, amb la qual puguin treure beneficis ràpids i concrets de millora i que sigui una experiència entretinguda que els faci venir ganes d’utilitzar-la.
— Com recordes els inicis? Tinc entès que ha calgut molt temps, investigació i desenvolupament.
— Sí, més o menys dos anys abans de sortir al mercat. Va ser un procés llarg perquè primer vam decidir dissenyar i produir el hardware. Aquest té una composició molt particular, amb més de 15 sensors que permeten recollir la informació en el camp tant als partits com a cada entrenament. Després vam crear tots els algoritmes d’intel·ligència artificial que permeten reconèixer cada moviment de l’usuari. Per exemple, en el cas del futbol amb l’Oliver es pot saber des del temps d’interacció amb la pilota a la força amb què es colpeja, la velocitat de les passades i de conducció…
— Quina va ser la vostra estratègia de desenvolupament de producte?
–La nostra estratègia va ser desenvolupar un producte inhouse que poguéssim controlar, endtoend per reduir els costos de producció i així poder-lo fer el més econòmic possible de cara a l’usuari. I vam compensar amb intel·ligència artificial i big data tot el que els sensors no podien detectar automàticament.
— Com funciona l’Oliver i per què aquest nom?
— L’Oliver és un wearable intel·ligent que es col·loca dintre del mitjó, a la canyellera i amb el qual s’entrena i es juga els partits. En finalitzar la sessió, l’usuari rep tota la informació i els suggeriments de millora en forma de dades i també recomanacions en format vídeo fet per entrenadors i preparadors físics.
Li vam posar Oliver de nom perquè sempre hem pensat en ell com un entrenador dins de la teva butxaca que et va suggerint formes de millorar a través de l’app. A més, és una picada d’ullet a l’Oliver Atom, protagonista de «Supercampeones», els nostres dibuixos animats preferit.
— Actualment, quins equips utilitzen el vostre dispositiu i quin és el vostre target?
— Per ara, cent vuitanta equips estan utilitzant el nostre producte, com per exemple els equips de planter de La Masia del F.C. Barcelona, el Racing de Santander, l’Sporting de Gijón, el Sao Paulo del Brasil… Però estem presents en més de trenta països.
El target d’Oliver Sports són tots els equips, acadèmies i jugadors que no poden fer servir la tecnologia d’elit perquè és molt cara i molt difícil d’usar. També és per aquells que estan buscant la manera de millorar, de lesionar-se menys i que constantment busquen jugar més i millor. L’Oliver ajuda a mantenir-se motivat i permet continuar millorant i actiu per així lesionar-se menys i jugar més.
— En què ajuda als tècnics i entrenadors dels clubs esportius tenir accés a les dades i les mètriques dels esportistes? I als mateixos esportistes, què els aporta conèixer aquesta informació?
— Els preparadors físics utilitzen aquesta informació com a monitoratge de càrregues per poder planificar entrenaments i tenir la plantilla el màxim de competitiva, competent i preparada possible. D’altra banda, els entrenadors fan ús de la informació tàctica per poder planejar estratègies, tant de partit. Pel que fa als jugadors, conèixer la seva informació els permet millorar en els seus entrenaments individuals i a més els motiva, ja que dins de l’app es pot generar una competència dinàmica. És a dir, existeixen diversos filtres i característiques com ara la comparació de jugadors, taules, lider balls, reptes i desafiaments que mantenen la persona activa i entretinguda mentre aprèn amb els suggeriments que rep gràcies al dispositiu.
“L’Oliver ajuda a mantenir-se motivat i permet continuar millorant i actiu per així lesionar-se menys i jugar més.”
— L’Oliver està pensat i dissenyat per obtenir resultats reals i fidels tant si s’és home com dona?
— Sí, l’Oliver està dissenyat i concebut amb perspectiva de gènere. Començant des de la col·locació del dispositiu, ja que fins ara en el mercat només existien uns «petos» o armilles per mesurar aquestes dades i sovint són incòmodes per a les dones, perquè estan dissenyats pel físic dels homes. En el nostre cas, el dispositiu es col·loca al mitjó, a la canyellera i això permet que tant homes com dones i nens el puguin utilitzar. A més a més, en termes de dades s’adapta individualment a cada persona. És a dir, no és el mateix una sobrecàrrega muscular en una jugadora de 23 anys que en un nen de 12 o en un home adult de 33, que depèn també del seu pes, de la seva altura, de la seva posició en camp, de la càrrega d’entrenaments que porti… Per la qual cosa, està extremadament personalitzat amb perspectiva de gènere i a escala individual. Dia rere dia aprenem més sobre les diferències entre atleta dona i un atleta home i tractem de portar-ho a la plataforma.
— És possible que des de fora, pels que no l’hem fet servir, el fet de dur un dispositiu com aquest a la canyellera pugui semblar incòmode. De fet, imagino que està fet a prova de tot! Quines característiques té? És realment còmode?
— Sí, és molt còmode de portar; la veritat és que no es nota. De fet, ens ha passat moltes vegades que els jugadors s’obliden de què l’estan utilitzant i l’escullen per sobre de les armilles, que sí que els resulten incòmodes. De fet, crec que la prova més gran de què això és així és veure el nombre d’equips que competeixen a nivells molt alts com els planters de La Masia, el Sao Paulo, el Racing de Santander, el Tenerife o el Gijon, que són equips que competeixen en les copes de llibertadors, equips de lliga nacional de Futsal… Que l’usen i ho afirmen.
— Sabem que l’Oliver és un dels primers dispositius GPS adaptables a futbol sala. És només útil pels futbolistes o també és accessible a altres esports?
— Al principi l’empresa sorgeix com una solució pel futbol i comencem a treballar tant indoor com outdoor. Per això comencem a tenir molt bona interacció dins del món del Futsal, ja que el sistema que creguem és un plug and play, és a dir, que no es requereix cap estructura ni res extra per aportar la informació pertinent. A finals del 2023 vam fer un treball de rebrandring i ens vam passar a anomenar Oliver Sports, perquè vam començar a tenir molta demanda de diferents esports i disciplines com per exemple l’hoquei sobre herba, el bàsquet, el rugbi i alguns esports de raqueta. Per això ara donem la possibilitat que el producte, a banda d’utilitzar-lo a la canyellera es pugui començar a portar en una armilla. Pròximament, sumarem suports per dur-lo en altres parts del cos segons la disciplina d’esport que es practiqui.
— Tornant una mica a la teva trajectòria professional, què recomanaries a algú que volgués emprendre com ho has fet tu?
— Li recomanaria que s’armi de molt bones armes per sortir a donar-ho tot (riu). Li diria que la carrera és llarga, que no es tracta d’un esprint ni una carrera de cent metres; més aviat és una cosa contínua en el temps. Es tracta de moltes maratons al llarg dels anys (riu). També li diria que prioritzi començar un projecte o una emprenedoria que estigui molt relacionada amb les coses que gaudeix i li agraden en la seva vida personal, ja que aquesta motivació serà el que el mantingui motivat i amb ganes d’afrontar els problemes que implica voler desenvolupar un producte i una companyia.
— Què diries que ha estat el més difícil d’aquest procés?
— D’una banda, el producte. Ha estat molt difícil obtenir un producte que compti amb totes aquestes característiques, que calgui a nivell científic, però que al mateix temps tingui una part entretinguda i ludificada. Va ser una combinació difícil d’aconseguir i crec que el segon és haver arribat a aquests primers cent clubs perquè va ser un procés d’aprenentatge tediós en el qual vam haver d’entendre molt bé la dinàmica d’un sector informal com ho és l’esport en general.
— Si poguessis tornar al principi, plantejaries el teu producte d’una manera diferent?
— Quan un mira enrere crec que sempre imagina algunes coses que hagués fet de manera diferent. Ens passa en la vida, ens passa en l’empresa i crec que ens passa en general. La veritat és que no m’ho pregunto massa, més aviat tracte de recopilar aprenentatges i buscar la manera d’equivocar-me el més ràpid possible, per a aprendre i continuar mirant cap endavant.